W zeszłym tygodniu na konferencji Facebooka Mark Zuckerberg ogłosił wprowadzenie nowej funkcjonalności związanej z wyszukiwaniem. Graph Search bo tak się nazywa nowa usługa Facebooka, w mniemaniu twórcy serwisu ma być jedną z podstawowych funkcjonalności. W sowim wystąpieniu mówił o 3 filarach Facebooka: News Feedzie, Timeline i wyszukiwaniu społecznościowym właśnie.

 

Graph Search opiera swoje działanie na czterech rodzajach informacji: ludzie, zdjęcia, zainteresowania i lokalizacje. Możemy pomiędzy nimi możemy tworzyć dowolne kombinacje zapytań. W przyszłości ma się pojawić wsparcie dla aplikacji mobilnych, obsługa wszystkich języków, przeszukiwanie statusów i Open Graph. Istotne z punktu widzenia użytkownika jest wyszukiwanie semantyczne. Wystarczy, że wpiszę „Restauracje jakie lubią moi znajomi,  którzy mieszkają w Warszawie” i już mam informacje gdzie zjeść.

mark-zuckerberg-graph-search-1024x704

Od strony technicznej wyszukiwarka nie jest czymś niezwykłym. Warto jednak pamiętać o ogromnej masie danych zgromadzonych na serwerach Facebooka. Dane to dotyczą nas samych oraz naszych znajomych. W tym miejscu zaczyna się istota tego wyszukiwania. Do tej pory wpisując jakąś interesującą nas frazę, otrzymywaliśmy, głównie od Google, mniej lun bardziej zmanipulowane wyniki związane z treściami dostępnymi w internecie. Algorytm Google odzwierciedla głównie contetnt jaki jest do znalezienia na stronach. Nie wiele jednak mów o tym jak ta treść jest konsumowana przez użytkowników. Facebook pozwoli zobaczyć więcej, czy moi znajomi zapoznali się z tą treścią, czy była na tyle atrakcyjna, żeby ją polubić czy polecić. Co więcej wyszukiwarka Facebooka pokazuje również nasze działania nie związane z samymi treściami. Mówimy tu o wyszukaniu behawioralnym, które pokazuje prawdziwe ludzkie zachowania. Facebook pokaże mi do jakiego klubu chodzą moi znajomi, jakie czytają książki, czego słuchają.  Google odpowie nam na pytanie „Co” Facebook natomiast podpowie „Kto”  - Czy nie będzie to bardziej wiarygodne?

facebook graph search

Jaki by nie był los tej wyszukiwarki faktem jest, że SEO jest coraz bardziej zintegrowane z Social Media i trend ten będzie wyznacznikiem działań marketerów w nadchodzącym 2013 roku.