Zdarza Ci się zapewne słyszeć gdy ktoś narzeka, że strumień aktualności na Facebooku ma usłany śmieciowym contentem. Gdy ja spoglądam na mój newsfeed to jestem zadowolony z wyświetlanych mi postów. Skąd takie różne opnie? Zwykłem maruderom odpowiadać: Masz takiego Facebooka, na jakiego sobie zasłużyłeś/-aś. To co widzimy na popularnym fejsie nie jest niczym innym jak postami znajomych i ze stron, które polubiłem. Jakich masz znajomych, co lajkujesz wpływ na to co widzisz.

Social Graph vs Interest Graph

Facebook jak wszystkie media społecznościowe bazuje na wirtualnym odwzorowaniu naszej siatki znajomych. Social Graph pokazuje sieć naszych znajomych, znajomych naszych znajomych i dalsze ich kontakty. Powstaje swego rodzaju mapa społecznych relacji.

Social_graph

Na te mapę znajomych Facebook czy Twitter nakładaa  siatkę naszych zainteresowań (Interest Graph). To jakie strony lubimy, gdzie rozdajemy nasze lajki tworzy mapę naszych zainteresowań.

Tu sprawa wygląda na prostą w swoim newsfeedzie widzę posty z polubionych stron oraz moich znajomych. Ale Facebook poszedł o krok dalej. Mark Z. z ekipą postanowili połączyć te dwie rzeczywistości w taki sposób aby móc opowiedzieć jakąś historię. I tak dochodzimy do Open Graph, czyli protokołu, który umożliwia aplikacjom połączenie użytkowników i przedmiotu ich zainteresowań jakąś akcją. To właśnie dzięki Open Garphom widzimy na naszej tablicy, że ktoś właśnie przeczytał artykuł, słucha muzyki na Deezerze, zdobył achievement w grze czy przebiegł 100 km.

Facebook-open-graph-w-aplikacji

 Co z tego wynika?

Po pierwsze wiesz już skąd się biorą treści, które widzisz. Wszystkie publikacje są jeszcze filtrowane przez Edge Rank. Można również zarządzać treścią jaką widzimy. Przy każdej publikacji możemy zdecydować, czy na pewno to nas interesuje. Tak więc wygląd naszego newsfeeda zależy wyłącznie od nas.

zarządzanie_treściami_na_facebooku

Share Interest Graph – czyli dzielenie się zainteresowaniami ze znajomymi.

Po drugie i to chyba z marketingowego punktu widzenia ważniejsze, warto być ze swoim contentem właśnie na styku Interest i Social Graphu. Ten wspólny obszar możemy nazwać Share Interest Graph. To właśnie ta strefa ma największy potencjał wirusowy.

dzielenie-treści

Warto zatem trochę zadbać o to aby nasza treść, nadawała się do rozpowszechniania przez media społecznościowe. Wstawianie tagów open graph, dodawanie buttonów szerowania na stronach www, korzytanie z #tagów będzie powiększać ten obszar.

 

Poleć znajomym